Mechanizm Różnicowy

Układ przeniesienia napędu w samochodach terenowych czyli część która odróżnia 4x4 od płaskaczy ale nie wszystkich ponieważ są Subaraki :). Układ napędowy nie zmieniła się w ogóle od drugiej wojny światowej i nadal są albo napędzane wszystkie cztery koła na stałe a w takich jak np. Jeep czy nissan dołączam jedną oś. Auta osobowe posiadające napęd na jedną oś napęd z silnika napędza skrzynie poprzez sprzęgło dalej przekładnią główną i mechanizme różnicowym na koła.

Mechanizm różnicowy co robi jak działa? Powoduje że koła kręcą się różnymi prędkościami i dzięki niemu nie ślizgają się na zakrętach w praktyce koło wew. podczas zakrętu pokonuje krótszą drogę niż zew. Więc to na zewnątrz zdecydowanie musi poruszać się szybciej. A co gdy mamy śliską nawierzchnie? W tym momencie różnicowy mechanizm zdecydowanie nie robi dobrej roboty przez niego kręcą się koła które mają mniejszą przyczepność a te z z większą stoją nieruchomo co powoduje że nie możemy się ruszyć w śniegu. A jak to się dzieje w naszych pokrakach terenowych ?:) napęd z silnika przekazywany jest do skrzyni biegów jak przy plaskaczach ale zajmuje się nim kolejno skrzynia rozdzielczo-redukcyjna dzięki której mamy dodatkowe przełożenia – potem napęd idzie na wał przedni i tylny i następnie na osie przekładni głównej i mechnizmy różnicowe i dzięki temu napędzane są koła. A tutaj rodzą się następne problemy koła przednie i tył wykonują różne ilości obrotów czyli pokonują różne drogi. Konstruktorzy aby to naprawić wprowadzili mechanizm międzyosiowy różnicowy – tak zwaną blokadę którz blokuje mechanizm różnicowy. Wymyślili tez drugi sposób gdy auto na trafi na grunt śliski zostanie dołoączona druga na sztywno. Jakie są plusy i minusy tych dwóch rozwiązań? Dzięki 1 możemy podróżować po asfaltach i dzięki temu jest bezpieczne szczególnie wzime na śliskij nawierzchni wiecie zima zaskoczyła drogowców. 2 powoduje oszczędności w zużyciu paliwa ale nie można go używać na asfalcie chyba że jest ślisko.

A tu niespodzianka są też pojazdy mające oba rozwiązania i mogą jeżdzić na jednej osi dołączają druga na sztywno ale mają też mechanizm różnicowy dzięki którem mogę poruszać się po twardym.
 

dyferencjał